Millioner af dollars i frit løb i Arizona

Ikke mindre end fire af de helst store auktionshuse afholder prestigefyldte auktioner i og omkring Scottsdale. Fra den 13. Januar og frem til den 18. januar vil nogle af de mest spændende og der med dyreste biler krydse auktionsblokkene, og mange millioner af dollars vil skifte hænder.

Jeg vil her give mit bud på hvad der kunne være fedt at pakke i kufferten efter sådan en lille indkøbstur.

Langt den største og mest kendte af de fire auktionshuse, er Barret -Jackson, her er alle biler uden mindste pris og man får et kæmpe show med i prisen, så man ganske glemmer at putte byderkortet i lommen igen. Barret-Jackson har rigtig mange biler med som er recreations, clones, eller continuations, alle sammen fine ord der dækker over at her er ikke tale om den ægte vare men kun noget der sådan ud. De har også scoret en god handel med General Motors om at sælge en ordentlig dynge af de biler de har i overskud fra deres Heritage Collection, så der er naturligvis også masser af guf for de kræsne. I alt krydser mere end 900 biler ind foran live tv kameraerne i det store cirkustelt.

Det er ikke nemt at vælge en 2-3 stykker ud der virkelig skiller sig ud fra mængden, men efter at have sidet og savlet i tastaturet nogle timer, så er jeg kommet frem til at den allerførste T-Bird (auktionsnr. 1295) ville helt klart pynte i min indkørsel. Den smukke sorte sag er produceret den 9 september 1954, og er dokumenteret som værende den første produktions-Thunderbird, siden restaureret til allerhøjeste standard.

Produktions Thunderbird #1

Produktions Thunderbird #1

Barret-Jackson har også fået til opgave at sælge nogle af perlerne fra Gary Holubs fantastiske Yenko samling, og en absolut fryd at have i sin samling må være den gule 69 Yenko COPO Camaro, 425 hestes 427, solgt ny af Don Yenko himself som den ene af tre til NHRA Drag Racing, og nu den eneste stadig eksisterende. Der medfølger en enomr dynge origanle papirer med tilo den så man har lidt at hygge sig med en kold vinteraften hvor man alligevel ikke gider at gå i laden og skrue.

1969 Chevrolet Yenko Camaro COPO

1969 Chevrolet Yenko Camaro COPO

Desværre kan man ikke linke direkte til noget som helst på Barret-Jacksons lortehjemmeside, men her er et direkte link til alle auktionsnumrene

Hvor Barret-Jackson starter ud allerede om tirsdagen den 13. Januar, så venter Russo & Steele til onsdag d. 14 med at sende de første af 500 fantastiske køretøjer ind til de forventningsfulde købere. Russo & Steele holder sig en lidt mere “classy” forestilling, hvor alle bilerne har mindstepriser, og hvor stemningen efter sigende skulle være lidt mere hyggelig.

Af Russo & Steele’s imponerende udvalg ville jeg nok allerhelst løbe af med den fantastiske originale 289 Shelby Cobra. Dens historie er lang og glorværdig, som fabriksracer for Ford, og har siden gennemgået en 10 år lang restaurering.

289 Shelby Cobra CSX2009

289 Shelby Cobra CSX2009

En Ford er jo ikke nok, men heldigvis så vil den gamle Holman Moody A/FX Mustang jo så passe fint ind i samlingen. Long Gone er/var navnet på denne Larsen Ford og Bob Hamilton Dragster. Komplet med 427 SOHC motor, voldsom Hilborn Injector system, og klassisk jeg-er-ikke-bange-for-døden kørestil er den et must-have.

Brutal A/FX Mustang

Brutal A/FX Mustang

Skulle noget af det her glippe, champagnen i Russo & Steele VIP baren går en til hovedet, og glemmer helt at byde fordi man lige er midt i en intesns samtale med Jay Leno, så må man håbe på at man kan komme hjem med den første rigtige amerikanske superbil, en Vector W8, totalglemt monster af et køretøj.

Go home Buga-Lambo-rarri !!

Go home Buga-Lambo-rarri !!

Den 16. Januar afholder det prestigefyldte auktionshus RM Auctions deres en-dags auktion. Deres absolutte topsælger i år, ud over den enorme Dr. Barbera Atwood samling af 30’er luksusbiler som Duesenberg’s, V-16 Cadillacs og så videre, en af de fem originale Grand Sport Corvetter fra 1963. Bare at læse den restaurering at den bil har været igennem er nok til at kaste sig hovedkuls ud i en forelskelse, men bilens historiske værdig er så sandelig heller ikke at foragte.

Corvette Grand Sport 002

Corvette Grand Sport 002

Vil man være med i et ekslusivt lille selskab så må man byde på den fine Dodge Fire Arrow III som tilbydes for usel mamon. I det at Fire Arrow I og II og IV står på det mondæne Blackhawk Museum, så der skal nr III jo ikke hen den skal hjem i min samling.

Dodge Fire Arrow III

Dodge Fire Arrow III

Det sidste auktionshus er Gooding & Co, og de har nok nogle af de mest ekslusive biler samlet på et sted, deres line-up præsenteres på et et-dags arrangement den 17. januar, og inkludere flere Peeble Beach vindere, og så en Chip Foose Bugnotti. Bugnotti’en er en über-cool, dråbeformet, hunkønstiltrækkende og frem for alt sexet stykke køretøj med de mest imponerende linier der er blevet samlet sammen inden for de senere år.

Hunkønstiltrækkende... Yup !!

Hunkønstiltrækkende... Yup !!

Gooding & Co har også fået en gammel Ford Racer op under neglene, men ikke hvilken som helst gammel Ford Racer, det er George Folmers Trans Am Mustang fra 1970, nu klargjort til klassisk ræs (hvis man tør) og parat til at blive kastet sidelæns ind i det første det bedste sving, yeehaa !

Jeg kan lige se mig selv der bag rattet, væg-til-væg smil !

Jeg kan lige se mig selv der bag rattet, væg-til-væg smil !

Sidst på dagen hos Gooding & co, vil jeg læne mig tilbage og tælle nullermænderne i lommen, sukke dybt og der efter køre ud i Arizonas ørken i den 1960 Cadillac Stationscar jeg også bare blev nød til at skulle have med hjem, for den er sguda for fed.

Hess & Eisenhardt 1960 Cadillac Wagon

Hess & Eisenhardt 1960 Cadillac Wagon

Således min top 10, hvem sagde økonomisk krise, jeg gjorde i hvert fald ikke, og der er noget der tyder på at det er der en hel del i Arizona der heller ikke siger i de kommende dage.

1 kommentar

Filed under Auktioner

One response to “Millioner af dollars i frit løb i Arizona

  1. Pingback: Optur i Arizona « The Road Blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s