Dan(sk) Mercury

Det er ikke så tit at det sker, på trods af en meget flot bilpark i Danmark, så når det sker er det så absolut værd at bemærke.

Idag bragte posten mig det nyeste nummer af Wheels Magazine, med en flot tre siders artikel med Dan Christensens 1969 Mercury Cyclone GT 428 CJ.

Wheels Magazine - Marts 2009

Wheels Magazine - Marts 2009

 Med lidt for sparsom tekst til så sjælden en bil, men til gengæld kanongode billeder, fremvises en af de fine originalrenoveringer vi har her hjemme. Dan Christensen har gennem 20 år renoveret Mercury’en til allerhøjeste standard. Jeg kan huske at have set Dans Mercury første gang til et Farumtræf  i 1991, hvor den var frisk ude af garagen efter første renoveringsomgang. Senest have jeg mulighed for at se den i sommers til Ølstykketræffet, hvor Dan også havde taget sit nye Mercurylegetøj med, en helt straight or original ’69 Montego

Farumtræf 1991

Farumtræf 1991

 Siden den gang i 1991 har den sjældne muskelbil gennemgået en større originalrenovering der blandt andet har inkluderet den smukke orange “calypso corral” lakering. Der skulle være produceret 3.162 styks af denne model. Den kom med en 335 hestes 428 og en 4 trins manuel som standard i CJ versionen, og var ment som en direkte konkurrent til Plymouths Roadrunner.

Wheels artikel skribenten giver sig i kast med en spekulation om hvor mange der er tilbage af dem, de mener at 100 styk er hvad der er tilbage. Den slags spekulationer er normalt absurd journalistik, men sjælden er den i hvert fald, og googler man den kan man da også kun finde ganske få billeder af nulevende eksemplarer.

Herfra skal i hvert fald lyde et tillykke til Dan med artiklen i et af skandinaviens fremmeste bilblade, og en tak fordi du sætter Danmark på verdenskortet med så fin en bil.

Salgsannonce for 69'erne - Jeg tager dem begge to, de skal ikke pakkes ind !

Salgsannonce for 69'erne - Jeg tager dem begge to, de skal ikke pakkes ind !

(psst…. Dan Christensen er for øvrigt medlem af American Street Runners)

2 kommentarer

Filed under Danske Nyheder

2 responses to “Dan(sk) Mercury

  1. Pingback: Broch-kassen « The Road Blog

  2. Dan T. Christensen

    Hej Johnny B. Goode.
    Tak for den rosende og beskrivende omtale af min bil. Wheels var ret længe undervejs fra fotoseance til at bilen kom i bladet; men billederne og artiklen gjorde det værd at vente på. Fotografen sendte mig i øvrigt en del billeder, der ikke blev brugt, og de er også fine.
    Jeg beundrer din hukommelse, og du må have været dybt nede i arkiverne for at finde fotoet fra 1991, hvor jeg lige havde fået vognen færdig første gang. Jeg er også imponeret af, at du kunne huske, at jeg var til Street Meet med min næstnyeste Mercury – en 1969 Mercury Monterey Custom i original stand. Ærgeligt, at der ikke er en klasse for originalbilen, for så ville den være tæt på pokal-materiale, ikke?

    Med venlig hilsen

    Dan Sømand

Skriv et svar

