Happy Hour

Det er vist blevet tid til endnu et nostalgitrip tilbage i tiden, til den gang hvor en var godt men to var mange gange bedre, til gengæld var der ikke noget som helst der kunne arkiveres under kategorien “forhøjet risikovurdering”.

De to motorer forleden har jeg brugt som inspiration, og som anledning til at poste et link til en side med en imponerende samling fakta omkring de dragracere der i forne tider gav sig i kast med at montere en ekstra motor i deres maskiner.

Hvad der er mest imponerende, at de fik skidtet til at virke med den forhåndenværende teknik, eller at de overlevede forsøgene, er ikke til at sige.

Jack Moss  med sin "2 Much" dragster

Jack Moss med sin "2 Much" dragster

 Vi ligger ud med et billede af Jack Moss’ imponerende side-by-side dragster “2 Much”. Byggeåret er 1959 og billedet er fra Winternationals i 1961, de to kompressorladede Hemi-motorer har afgjort ikke været at spøge med.

Sideventilet Ford motorer har der altid været mange af

(1)Sideventilet Ford motorer har der altid været mange af

Bare éen af de her babies, vil kunne få en nostalgiker til at savle

(2)Bare éen af de her babies, vil kunne få en nostalgiker til at savle

"Smart vægtfordeling" tænkte han og hængte en motor bagpå

(3)"Smart vægtfordeling" tænkte han og hængte en motor bagpå

(1)”The Bean Bandits” udtænkte den flathead motoriserede slingshot dragster, på det øverste billede, i 1951. Dette var faktisk deres tredie twin-engine dragster.  (2)Den midterste der er pyntet op med alle de herlige go-fast goodies der overhovedet kan hænges på en flathead, er faktisk fra 1963, ejer og kører er Norb Locke. (3)Den imponerende “ting” som Stan Lomelino har kastet sammen, viste sig at være så besværlig at hjælpe ned af quarter milen at den ikke kunne bruges til ret meget andet end at blære sig med, da føreren ud over at skulle håndtere to gearkasser, også skulle sørge for at pumpe tryk i brændstoftanken til at føde de to kompressorer.

Seksten (16!!) indsprøjtningstragte, 1,5 meter væk fra førerens næse

Seksten (16!!) indsprøjtningstragte, 1,5 meter væk fra førerens næse

Frank Smith kunne stirre ud over disse to imponerende motorer der med hver sin indsprøjtningsopsætning truede med at suge ham direkte op af sædet og ned gennem de forkromede tragte.

Frank Smith var ikke den eneste der kunne prale af en skrækindjagende udsigt fra sit sæde, hvad mener du om denne dragster, og så forestil dig den med lyd på!!

Det er godt at tinitus først er blevet opfundet i halvfemserne

Det er godt at tinitus først er blevet opfundet i halvfemserne

De levede livet farligt den gang det var individet og dennes kreative evner der afgjorde hvor langt op af stigen at man nåede på en løbsweekend. Man har ikke indtryk af at det var sikkerheden der sad i højsædet, det gjaldt kun om at komme først ned til den anden ende, så hurtigt som muligt.

Det kan godt være at Steen Lunge overlevede denne tur, men 20 år senere betalte han prisen

Det kan godt være at Steen Lunge overlevede denne tur, men 20 år senere betalte han prisen

Dette er naturligvis kun et meget lille udpluk at de mange mange billeder der er på twotogo hjemmesiden, den byder på mange timers god og lærerig underholdning, happy trails.

Skriv en kommentar

Filed under Gamle nyheder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s