I lære som kurator

I byen Freedom i Wisconsin, nærmere bestemt på byens Freedom High School i deres auto body klasse er de gået igang med et højest usædvanligt restaureringsprojekt, en 1967 Mohs Ostatienne Opera Sedan, så sjælden og så speciel at den nærmest må betegnes som et kunstværk.

Et yderst aparte design til et yderst aparte produkt

Et yderst aparte design til et yderst aparte produkt

 Under kyndig vejledning af deres lærer Jay Abitz har hans elever givet sig i kast med den ekstremt sjældne bil. Der er ikke nogen officielle produktionscifre på bilerne fra Mohs Seaplane Corporation, men man antager at der er produceret i gennemsnit 1 til 2 stykker om året fra 1967 til 1979.

På trods af sin sjældenhed så er Bruce Mohs biler kendte, men det hænger nok nærmere sammen med den meget specielle opbygning og alle de meget specielle features der udgør disse bilers identitet.

En Mohs Ostatienne Opera sedan er bygget på et truck chassis med enten en 304 CUI eller en 549 CUi V8, begge International Harvester Truck motorer. Bilen har kun éen dør den sidder bag i, og når man åbner den så åbner der sig også et par trin op til bilens dekadente interiør.

"kom inden for og føl dig hjemme"

"kom inden for og føl dig hjemme"

 Inden for er der ægte persiske tæpper på gulvet og et køleskab i hjørnet. Grunden til at der kun er éen dør, er at der i siderne på karrossen er monteret stålbjælker i hele vognens længde, kraftige nok til at modstå en sidekollision. De enorme hjul er 20 tommer og var oprindeligt pumpet op med lattergas. Bilerne med den enorme salgspris af $19-25.000, blev bygget til den individuelle kundes ønsker (En Corvette kostede til sammenligning i 1967 $4200)

I 1972 udtænkte Mohs en opdatering af sin Ostantienne Opera sedan, resultatet blev SafariKar. Et utraditionel design var blevet Mohs bomærke, og man må sige at SafariKar levede op til det, som et uægte barn af en Rolls Royce og en Checker på syretrip.

1972 Mohs SafariKar

1972 Mohs SafariKar

 Mohs SafariKar er en Dual Cowl Phaeton, på samme måde som Dusenbergs og andre store luksusbiler fra 30’erne, men denne havde et nedfældbart ståltag som en 1957-59 Ford Skyliner. Til forskel fra det tidligere produkt fra Mohs Seaplane Corporation, så har SafariKar sidedøre, jo da !! Disse døre er konstrueret så de også kan tage en kraftig sidekollision, og åbner derfor sidelæns udaf.

Mystisk !!

Mystisk !!

 Naturligvis, fristes man til at sige, så er option listen lang og mærkværdig på denne Mohs også. Her er firehjuls træk, TV, to-vejs radio, og et gas fyr og meget mere. Der kunne side 8 personer i bilen og de bagerste kunne lægges ned, således at to voksne og to børn kunne sove der. Men det mest mystiske ved en SafariKar er nok, at istedet for almindelig lakering så er den beklædt med kunstlæder over et lag skumgummi.

I medens på Freedom High….

Da klassen kastede sig over sjældenheden midt i Januar havde den flere store rusthuller i karrossen, de er dog ved at være tacklet, og klassen regner med at have karroseriarbejdet færdigt snart, så de kan give sig i kast med interiøret. Målet er at udstille den sære bil på skolens biludstilling først i maj.

Via Postcresent.com

Skriv en kommentar

Filed under Gamle nyheder, Internationale Nyheder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s