Unik samling af Ford og Mopar dragracere

Endnu en gang er det auktionshuset Mecum der løber med et af forårets helt store trækplaster på auktionsfronten, når de fra den 13-17 maj byder på nogle af dragracingens højdepunkter.

Holman Moody A/FX long nose Mustang

Holman Moody XS long nose Mustang

 Fra “The Ellis’ Collection” kommer til auktionen i Indianapolis nogle af de vildeste maskiner der nogensinde er konstrueret som fabrikssponsorede dragracere, og som har været samlet i en og samme unike samling.

På Ford siden er der ovenstående Holman Moody Mustang, komplet med Hilborn indsprøjtet 427 SOHC maskine. I realiteten en af de første rigtige Funny Cars, efter at Ford havde droppet sponsoreringen af A/FX klassen til fordel for den nye Experimental Stock klasse i 1966. XS klassen er konstrueret specielt til dragracing. Med rørstel og ombygget karrosse er den faktisk 1000 pund lettere end en A/FX Mustang.

Original og kun gadekørt, 427 Lightweight Fairlane

Original og kun gadekørt, 427 Lightweight Fairlane

 Fordbilerne der kommer under hammeren vil kunne få enhver til at savle på sit pæne tøj, også dem der normalt ikke er til køretøjerne med den blå oval. Ud over fire mere “almindelige” big block Galaxier, er der to lightweight Galaxier, den tidligere Phil Bonners 62’er, og 63½ Galaxie fra den legendariske Ford forhandler TASCA Ford. Der er også to Lightweight 427 Fairlanes, og der til en 427 Mercury Comet sedan, en af blot 22 producerede

1970 ½ Ford Falcon 429 Cobra Jet Ram Air - 1 af 38 styk

1970 ½ Ford Falcon 429 Cobra Jet Ram Air - 1 af 38 styk

 En anden af de mere speciele Ford er en man nok aldrig har hørt om før. Af udseende ligner den Torino’en og Fairlane’en fra samme årgang, men det er rent faktisk en Falcon, en af kun 38 producerede. Ford droppede fabrikationen af Falcon’en allerede i december 1969, så man forstår at den må være sjælden, især i denne udgave der er født HELT uden udstyr og med største mulige motor, en 429 Cobra Jet Ram Air.

Big Bad Dodge

Big Bad Dodge

 Men Forderne her over er ikke det eneste der kan frembringe lidt mundvand i Ellis samlingen. To Lightweights af de store mastodonter fra Dodge, den ovenstående 63’er model 330 med 426 Max Wedge, det samme som der ligger i den anden light weight, en 64’er model 440. Er man mere til Hemi motorerne, der blev tilbudt kunderne fra februar 1964, så er der endnu en lightweight at bruge sparepengene på, en ægte WO Race 426 Hemi Coronet. Bliver det lidt for meget ræs, så er der mulighed for at råbe MOPAR ud af vinduet på en urestaureret 1966 426 Hemi Coronet med kun 14.000 miles på klokken.

Brutal A/FX racer

Brutal A/FX racer

 A990 racerne fra Dodge i 1965 var særdeles fremgangsrige på banerne i USA, der blev bygget 12 styks med ændret hjulafstand og 101 med standard hjulafstand, i Ellis samlingen er der der en af hver. Om A/FX raceren og fundet i en lade kan man læse her, og generelt om A990 er her en udemærket side af en Sweitzer der har en A990 “tribute”

1 af 50 fremstillede D-Dart's

1 af 50 fremstillede D-Dart's

 En anden sjælden set Mopar-ting er en af 50 fremstillede Super Stock D-Dart’s. Med den lille pumpede og special byggede 273 Cui i D- Dart’en var den kvalificeret i NHRA’s D/Stock kategori, hvor den trak respektable 14 sekunders tider.

Det skal blive spændende at se hvad historisk interresante dragracing legender, som disse kan indbringe i vore økonomisk trængte tider.

Mecum Auctions

Skriv en kommentar

Filed under Auktioner, Chrysler Corporation, Ford Motor Company, Internationale Nyheder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s