Når det halve ikke er helt nok

Deadline har for General Motors en helt anden mening end for så mange andre. I månedsvis har de jagtet den ene deadline efter den anden i et håb om overlevelse i størst mulig form, med den nye chef på toppen af kransekagen er det endelig gået op for dem at de istedet skal håbe på overlevelse i stærkest mulige form, uanset størrelse.

Sørgelige rester eller spændende projekt?

Sørgelige rester eller spændende projekt?

 Den første overlevelsesplan som General Motors afleverede til det amerikanske skatteministerium var ikke helt godt nok, efter at Barrack Obama indsatte sin egen hær af økonomer til at gennemgå overlevelsesplanen skulle der strammes op på flere punkter, og GM fik endnu en deadline at løbe efter. Inden 28. April skulle der ligge en ny og mere realistisk plan, og den har de så fået nu.

De vigtigste punkter i planen er, i kort form :

Ud med Pontiac:
Rygterne talte sandt og Pontiac vil blive produceret frem til og med 2010, og så er det endegyldigt slut med en æra af fantastiske biler (og en hel bunke crappy biler!)
Den meget roste G8’er vil dog blive droppet, lige som sportsvognen Solstice. Pontiac Vibe der er et joint-venture projekt med Toyota vil måske blive produceret ind i 2010 afhængig af aftalen der kan laves med Toyota, der bygger den på en fabrik i Californien.
Ud med Saturn:
GM er påbegyndt forhandlinger med en gruppe forhandlere om salget af Saturn mærket til dem. Hvis ikke salget bliver effektueret inden udgangen af året, vil der dog ikke blive produceret flere af det i Europa næsten ukendte mærke.
Ud med Hummer:
Ved udgangen af dette modelår vil der ikke være mere Hummer at servere, GM har fået tre bud på Hummer som de overvejer, senest først i maj vil der ligge en beslutning om enten at droppe mærket eller sælge.
Ud med forhandlerne og fabrikkerne:
De 6.200 forhandlere i USA skal barberes ned til det halve, og den nye plan indeholder 34 fabrikker i modsætning til den gamle der indeholdt 37. På de 34 fabrikker kommer til at arbejde 40.000 timelønnede, hvilket er 21.000 færre end i 2008. Den nye mere realistiske plan indeholder et produktionstal på 3,7 millioner inden 2014.
Op med nedskæringene:
Igennem 2010 vil der være 34 modellinier at vælge imellem hos GM, hvilket er en nedskæring fra de nuværende 48 modeller. Med lønnedgang og andre tiltag til at mindske driftsomkostningerne påregnes det at man kan holde røven oven vande ved at årligt total salg i USA på 10 millioner biler. Der blev sidste år solgt lidt mere end 16 millioner biler i USA, men de nyeste tal er nedskrevet til et forventet salg på 9,3 millioner enheder.
Ind med udlånene:
General Motors har krævet at mindst 90% af dem de skylder penge skal tage aktier i bytte, ellers er der kun den udvej at hive boet i skifteretten.

Lad os håbe for alle indvolverede at det er det her der skal til.

Skriv en kommentar

Filed under General Motors, Internationale Nyheder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s