Pontiac Tribute

Til ære for de mange Pontiac fans der ude, og i anledningen af Generalens sørgelige beslutning om at gøre en ende på et fantastisk og innovativt bilmærke, med en lang og glorværdig karriere som trendskabende produkt blandt en pøl af ligegyldigheder. På trods af at General Motors de seneste år har brugt Pontiac som endnu en Chevrolet bare med nogle andre navne på, så er der blandt fans ingen tvivl om hvad der vil leve frem over , og det er den performance profil der blev bygget op omkring mærket i begyndelsen af 60’erne og frem til benzinkrisen først i halvfjerdserne.

Derfor skal dette indlæg være en hyldest til Pontiac, en top 10 over de fedeste Pontiac racere nogensinde. “Kør racerne frem”

 raynichelscartrailer

Nr. 10 af 10

The Ray Faro Ram Air IV 1969 GTO Judge

Historien om hvordan Chuck Henley købte den gamle racer på en konkursauktion med kun 54 miles på tælleren er lige så fascinerende som selv racerbilen. Raceren blev specialbestilt og leveret direkte til Ray Faro Pontiac i Elyria, Ohio, Et par succesfyldte sæsoner senere røg original Ram Air motoren i luften. og man gik med i fabrikkens udviklingsprogram der skulle resultere i en 400 Cui. Ram Air V 

Ray Faro GTO Judge

Ray Faro GTO Judge

Nr. 9 af 10

2005 – 07 Pontiac GTO.R

Et rørstelsbaseret monster af en succesfuld racer, der blev bygget helt efter kundens ønsker var hvad Pontiac introducerede i 2005 efter de havde kvittet deltagelsen i NASCAR året før. Vi har set vores egen helt Jan Magnussen deltage i Rolex sports car serien i en GTO.R, det var tilbage i 2006. GTO.R blev efterfulgt af en GXR.R 

Er du en wannabe-Magnussen?

Er du en wannabe-Magnussen?

Nr. 8 af 10

“The Super Judge” Funny Car

Arnie “The Farmer” Beswick deltog i ’69 sæsonen med tre forskellige GTO’er, en D/Stock GTO Judge, en Pro Stock Judge kaldet “Righteous Judge” og så denne imponerende Judge Funny Car med en 421 Cui pontiac motor (sæføli!!) mellem rammeskinnerne. 

The Super Judge

The Super Judge

Nr. 7 af 10

1966 GeeTO Tigers

Marketing guruen Jim Wanger fandt på at bygge to matchende GTO racere i 1966, en med sort panel på siden og en med hvidt panel, og så lade dem køre “heads-up” på dragracingbanerne rundt om i staterne, “instant succes” som de siger der ovre

 geetotigers

Nr. 6 af 10

The Assault 1

Den berømte racer kører Mickey Thompson var i en del år fast tilknyttet Pontiac i mange af hans gøremål, om det var på dragrace banerne eller på Bonneville, så var M/T der med sine aparte ideer og skæve vinkler at gøre tingene på. The Assault var en slingshot dragster der med sin specielle strømline formede karrosse kunne udstyres med motorer fra 293 til 503 Cui. afhængig af klassen der skulle stilles op i. 

Sleek!

Sleek!

Nr. 5 af 10

1963 Super Duty 421 Pontiac Tempest

Med Pontiacs absolut største motor i den mindste model de producerede, der så oven i købet var lettet betydeligt i forhold til standardvaren, gjorde en killermaskine på dragracebanerne. Der blev bygget seks i 2 dørs sedan version, og seks i stationscar version. Det var racerkører Stan Antlocers SD Tempest der blev solgt for måbende $226.000 på Ebay sidste år i miserable forfatning, læs her hvordan det er gået siden

Stan Antlocer ca. 1963

Stan Antlocer ca. 1963

Nr. 4 af 10

Smokey Yunicks Nascar Pontiacs

Legenden Smokey Yunick var manden bag Fireball Roberts og Mavin Panch’s succes på ovalbanerne i slut halvtredserne og begyndelsen af tredserne. En succes der blandt andet gav Mavin Panch en sejr i Daytona 500 løbet i 1961 i denne brutale Pontiac. 

Tilfredse Smokey Yunick og Marvin Panch

Tilfredse Smokey Yunick og Marvin Panch

Nr. 3 af 10

1963 Swiss Cheese Pontiac Catalinas

Nøjagtig 30 styk 3,5″ huller og 126 styk 2,25″ huller blev der boret i rammen på de berømte Swiss Cheese Pontiacs, dette var et af de mere drastiske tiltag der blev gjort for at få de store fullsizere ned i vægt, så de på den måde kunne lægge lidt afstand til konkurrenterne fra blandt andet Ford og Chevrolet, der i forvejen ikke havde så meget vægt at trækkes med. Der blev konstrueret 2 grå og 12 sølvfarvede swiss Cheese Pontiacs, der af der eksisterer de 11 i private samlinger, hvis du finder en af de sidste 3 så køb for fanden.

swisscheese

 Nr. 2 af 10

Challenger 1

Den 9. september 1960, slog en ung Mickey Thompson hastighedsrekorden i sin klasse med den smukke Challenger 1, at den glatte karrosse indeholdt hele 4 mægtige Pontiacmaskiner kunne ikke ses udefra, men takket være Mickey Thompsons ingenørkunst duede det til UG. Et fascinerende kapitel i pontiacs historie.

 chall161

Nr. 1 af 10

Brutus

Lew Arrington and “Jungle Jim” Leiberman’s A/FX deltagende Altered wheelbase GTO er nok noget nær det sejeste orange monster som dragracing endnu har set. Den var blevet udstyret med en 421’er med kompressor og indsprøjtning, dertil et sæt Mickey Thompson “Hemi” topstykker. A/FX serien var i det hele taget dødsfælder og Brutus blev også bygget om flere gange, men i denne oprindelige konfiguration er den på toppen af min liste. 

pics_028

Honorable Mention

The Townsend Special

Don Hulette deltog  på Riverside i 1962 i en af Frank Townsend utroligt smukke Pontiac motoriserede specials. Noter blandt andet de 8 boltede fælge. 

townsendmk3bodyb

Scott Roberts Dirty Bird Funny Car

Verdens hurtigste Pontiac Motor i Scott Robert’s Dirty Bird funny car, med den er er den 1/4 mil tilbage lagt i den imponerende tid af 6.59 sekunder og 213,5 mph. Scott Roberts og hans far Joe Roberts er ejere af den hurtige Pontiac, men det er chafføren Dave Wilcox der får tingene til at ske.

dirty_bird

Det er muligt at bilmærket Pontiac snart ikke eksisterer mere, men legenden Pontiac vil leve for evigt.

Skriv en kommentar

Filed under Gamle nyheder, General Motors

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s