Er du forvirret?

Der er ingen ting der er som de var i de gode gamle dage, den gang da en direktører kørte Cadillacs, bonden kørte Ford, og husmoderen kørte Buick stationcar, medens chrysler gutterne cruisede rundt i gaderne for at finde en der ville køre ræs. Den gang var det hele meget nemmere, de var alle sammen rigtige amerikanere, nu om dage der er det ikke til at finde ud af mere, selv bilismens svar på appelpie giver opkastfornemmelser når man ser en i trafikken.

Med venlig hilsen fra dem ovre på mint.com, bringes der her en oversigt over  hvem, hvad og hvordan i Detroit og nærmeste nabolag for 2009 og forhåbentlig et stykke tid frem over.

General Motors

General Motors

 General Motors:

Af generalens mange bilmærker er der nu kun fire tilbage, plus de to datterselskaber Daewoo og Holden. Opel/Vauxhall er solgt til Magna International, Saab er røget tilbage på svenske hænder og Hummer på Kinesiske, og stakkels Pontiac er snart ikke mere. Det eneste af de solgte mærker der stadig er lidt amerikansk er Saturn der er blevet solgt til pengemanden Roger Penske, der er ved at opbygge sit ejet lille imperium.

Oversigten viser også en meget interessant fordeling af ejerskabet, hvor det fremgår at de amerikanske skatteydere nu ejer 61% af GM.

Ford Motor Company

Ford Motor Company

 Ford Motor Company:

Ford er nok dem der ind til videre har klaret sig bedst gennem krisen, og med importen af produkter fra deres europæiske samlebånd er de nok også dem der står stærkest frem over.

Ford er stadigvæk ejet 100% af deres aktionærer. De har klaret sig gennem krisen med de penge de har kunnet opstøve, blandt andet takket være salget af deres tre engelske mærker, Landrover, Jaguar og Aston Martin. Volvo er dog stadig en del af Ford Motor Company.

Som det fremgår af grafen forneden så ligger Fords aktieværdi for nuværende faktisk højere end da krisen indtraf i september sidste år. Ved udgangen af året vil Ford faktisk beskæftige lige så mange amerikanere som både GM og Chrysler tilsammen.

Chrysler

Chrysler

 Chrysler:

Chrysler har det ikke så godt, Chrysler burde være sengeliggende og pleje deres image, men Chrysler hutler sig afsted på arbejde og prøver at få det bedste ud af det, men Chrysler har det altså ikke så godt.

Chrysler har fået fagforeningssyge, 67,8% af Chrysler ejes af fagforeningerne der forsøger at malke de sidste blodsdråber ud af det der skulle være deres levebrød. Med til at betale regningerne har Chrysler nu fået dels Fiat med 20% og staten med knap 10%.

Om tilførelsen af små grønne biler fra italien i det amerikanske sortiment er nok til at redde dem ud af krisen vil tid vise, for de resterende tre Chrysler mærker, Chrysler, Dodge og Jeep, gør det ikke i et skiftende marked.

Sådan er situationen her på indgangen til 4. kvartal. Der er ved at være styr på de mange papirer der er kommet gennem dels statsapperatet og dels konkursretten, så med lidt held kan de nu i de enkelte firmaer koncentrere sig om at oparbejde en rækkemodellinier der vil vise hvad amerikansk bilproduktion kan. De gode gamle dage kommer nok ikke tilbage, men evnerne til at producere noget der kan betegnes som ægte amerikanerbiler med den rigtige feeling indbygget, den har de stadigvæk.

Hele oversigtkortet kan ses her

1 kommentar

Filed under Chrysler Corporation, Ford Motor Company, General Motors, Internationale Nyheder

One response to “Er du forvirret?

  1. Pingback: Tur-Retur « The Road Blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s