Hurra for de gamle biler

I dag er det den internationale Blog Action Day, og det verdensomspændende emne er, ja man fristes til at sige naturligvis, miljøet.

15. Oktober Blog Action Day 2009

15. Oktober Blog Action Day 2009

 I mange mange år har bilismen ligget for had når der skulle uddeles lussinger i miljødebatten, og sådan vil det sikkert også være i rigtig mange år fremover. Der er dog nogle punkter man lige skal holde sig for øje i denne debat.

Når det kommer til veteran og klassiske biler så har undersøgelser under den internationale parablyorganisation for veteranbilsklubber, FIVA, vist at typisk kører en veteranbil måske 1000-1500 kilometer pr. år, så selv om forbruget og udledningen pr. liter brændstof er en anelse højere end på en helt ny bil, så vil den totale udledning og forbrug være minimal set over et år.

Det der gør den store forskel er ikke bare de få kilometer man kører, men at køretøjet man har anskaffet sig er ens hobby, og den derfor får en meget højere grad af vedligeholdelse end den almindelige hverdagsbil.  Veteranbilsejere sætter en stor ære i at bilen kører optimalt rent teknisk, at den fremtræder i en stand der i mange tilfælde er bedre end ny, og at bremser, styrtøj og andre relevante dele fungerer som det var intentionen fra fabrikken eller bedre. Det ligger lige som i det at anskaffe sig sådan et køretøj som en hobby.

Jonathan McGrew fra The Examiner skrev hen over foråret i år en række læsværdige artikler om dette emne, han kom vidt omkring, også om hvorvidt at alle biler var bevaringsværdige bare fordi de var gamle nok til at være det. Her artikelseriens Part 1, Part 2 og Part 3

Det er sagt mange gange før at bevare de gamle biler er bedre end at udskifte dem med nye. Undersøgelser for nogle år siden viste da også at der er andet i en bils livstidsforbrug af energi end dets brændstofforbrug. Indregner man hele udviklingen, produktionen og reklamedelen af den enkelte bil så koster den del lidt over halvdelen af energiforbruget i hele bilens levetid, nærmere bestemt 54,7% ifølge en undersøgelse foretaget af Environmental Transport Association (ETA). BeMoreEco.com har konklusionen

Det er grøn fornuft at undlade at købe en ny

Det er grøn fornuft at undlade at købe en ny

Som Will Holman fra Practical Classics siger i en artikel i The Independent: Hvis den almindelige forbruger gjorde med hårde hvidevarer hvad klassikerejere gør med deres biler, så ville Storbritanien ikke have et bjerg af 1 million køleskabe der koster den engelske skatteyder 40 millioner pund om året at afskaffe, en bunke der vokser med 40.000 styks om ugen.

Det er naturligvis absurd at tro at menigmand vil begynde at renovere på sin fryser istedet for at smide den ud, men det sætter tingene lidt i perspektiv hvor mange penge der bliver brugt på at rydde op.

Apropo perspektiv, prøv så lige at sluge den her fra greencarreports.com. Fra en artikel i The Guardian kommer rapporten om at ET FRAGTSKIB SVINER LIGE SÅ MEGET SOM 50 MILLIONER BILER, eller sagt på en anden måde der skal kun 15 af de store fragtskibe til at svine lige så meget som hele verdens samlede bilpark !!! Tag den Connie Hedegård.

Så bevar din gamle bil så længe som muligt, det er der såvel en økonomisk som miljømæssig effekt i, og fortæl så din lokale folketingsmand/dame at de skal droppe heksejagten på bilismen og gå efter noget hvor det virkelig batter.

1 kommentar

Filed under Danske Nyheder, Generelt, Internationale Nyheder, Medier

One response to “Hurra for de gamle biler

  1. Der findes bare så mange fede veteranbiler derude.
    Super fed blog du har her🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s