Toldterror 2

Her lidt over 14 dage efter at EU Kommisionen udsendte deres “Forklarende bemærkninger til de Europæiske Fælleskabers kombinerede nomenklatur” ( der er jo ikke nogen grund til at fortælle hvad det handler om, man kan jo lige så godt hægte læseren af med det samme!), der kan man læne sig tilbage i kontorstolen og drage et lettelsens suk par konklusioner. Hvor kom vi fra, hvor er vi, og hvad dælen er det der uhyggelige ude i horisonten.

"Hvor fan er alle europæerne blevet af?"

 Det allerførste man må konstatere er at panik avler panik, lad det være den første lære. Det næste vi skal indprente os selv er “Stol ikke på det du hører”, heller ikke selv om det kommer fra en Skat medarbejder, måske arbejder de ud fra en skjult dagsorden, eller måske ved de bare ikke bedre.

Det der er vigtigt er at forholde sig køligt til regelsættet som offentliggjordt i EU Tidende den 13. November, se den også på det tidligere indlæg.

I den forgangende uge har jeg gang på gang fået fortalt at Skats medarbejdere har udledt disse to udsagn af teksten fra EU kommisionen:

Man kan ikke mere indfortolde veteranbiler som samlerobjekter i Danmark, med mindre den har været ejet af Elvis, eller den har vundet Targa Florio og Le Mans det samme år.

Det er ukorrekt og en forskruelse af sandheden! Hvis Skats medarbejdere ulejliger sig med at læse teksten, så ville de kunne se at der står:

Som samlerobjekter af historisk værdi betragtes også:

a) motorkøretøjer, der — uanset fremstillingsåret — bevisligt er blevet anvendt ved en historisk begivenhed

b) væddeløbskøretøjer, der bevisligt er blevet tegnet, bygget og anvendt udelukkende til konkurrenceformål, og har opnået betydelige     resultater ved prestigefyldte nationale eller internationale motorvæddeløb.

Altså “… betragtes OGSÅ…” det vil sige at den del har i princip ikke noget med de 30 år at gøre, der skulle således ikke være noget til hinder for at importere Obama’s Cadillac Limo til den reducerede momssats, eller pavens Ford Escort fra ’85! Det er altså ikke noget der er til hindring for ganske almindelige veteranbiler.

Skal køretøjets indregistres til brug på offentlig vej, så må man betale den fulde toldsats og den fulde moms

Sludder og vrøvl blandet med løgn og latin fra en inkompetent medarbejder hos Skat, der har læst denne her:

Sådanne køretøjer skal også besidde de fornødne egenskaber for at kunne indgå i en samling og derfor: — besidde en vis sjældenhedsværdi

— normalt ikke anvendes i overensstemmelse med deres oprindelige formål

— er genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale afsætning af lignende brugbare genstande

— har en betydelig værdi.

Der har medarbejdere så sandsynligvis tænkt “ah haa.. en samling, det er jo sådan et slags museum, ikke?” På en eller anden tvistet måde, er det blevet til at på museer står objekterne stille, så derfor må de her heller ikke bevæge sig!! Hvad sker der for dig, siger jeg??!! Jeg har reservedelshåndbogen over bilen, jeg har reklamefilmene, jeg har medlemskab i klubben, jeg har NOS delene og alt det fancy ekstraudstyr og tøjet der matcher, det eneste jeg mangler i samlingen er BILEN!

Jeg kontaktede Skat og konfronterede dem med disse postulater, og bad dem om at belære deres medarbejdere om tekstens indhold. Jeg er blevet lovet at det ville blive sendt ud som et internt memo til de relevante medarbejdere, hvad de så vel har gjort her sidst på ugen. Skulle der dukke flere af den slags fortalelse op, så hører jeg gerne om det, så bed lige om navn og afdeling, allerbedst vil det være om du kan bede om at få det på skrift.

Nu skal jeg ikke holde mig selv alt for pæn i kanten her, jeg lod mig også rive med af alle de triste meldinger, det er sku ikke nemt at holde hovedet koldt, når en voksen mand græder i ens telefon og siger han er bange for sin kone (eller noget der hen ad)

Fakta er at de første biler er kørt igennem systemet, efter de nye regler, og med et positivt resultat. Fakta er også at Skat har lovet i forholdsvis vid udstrækning at udvise konduite for dem der er blevet fanget med et køretøj der er indkøbt i god tro. Såvidt så godt!

Men det er desværre også fakta at der er visse punkter i det nye regelsæt, der kan være ødelæggende for din økonomi, “En betydelig værdi” for eksempel, eller “besidde en vis sjældenhedsværdi”, gummi-paragraffer der kan tolkes så hele læsset svinger over i den anden grøft. Det er desværre også fakta at det her vil komme til koste arbejdspladser, når det bliver mere usikkert at købe køretøjerne, så vil flere hellere lade være.

I denne uge har det også forlydt at det er muligt at sende køretøjerne via Holland. Der skal de dog også indrette sig efter EU Kommisionen, så det er nok et spørgsmål om tid før det bliver ændret. Lige op til weekenden forlød det da også, at det hul nu er blevet lukket, men belært af tidligere erfaringer så tager man jo ikke den slags forlydender for gode varer mere, så det må jo bare undersøges til bunds i næste uge.

Jeg vil da også opforde til at man kontakter mig hvis man har fået sin bil eller mc igennem systemet, så man kan begynde at drage nogle konklusioner på hvad der godtages som samlerobjekter og hvad der bare er noget gammel skrammel!

6 kommentarer

Filed under Danske Nyheder, skat

6 responses to “Toldterror 2

  1. boe falkenberg

    Er i syv sind. Har en corvette 75 et par dages sejlads fra Københavns havn. Er af shippingselskabet blevet anbefalet annulering af dansk fortoldning og videretransport til Rotterdam. Fortoldning der og tilbagetransport til Danmark. Ekstraudgift anslået 15000 (transport, 1% ekstra moms, nye havneudgifter,dokumentændringer etc.) Dette skal holdes op imod en extraudgift på 35000 i tilfælde af taksering efter nyt regelsæt. Er meget i tvivl. Er der evt. en eller flere der har fået et lignende køretøj igennem efter indførelse af nyt regelsæt? I så fald hører jeg gerne. Kan evt. kontaktes på tlf. 29240568

  2. Ja de sidste 14 dage, har været et helvede. Jeg har også en container stående i Oakland ved Kristine, Alladin fragt. Jeg ved heller ikke hvad jeg skal. Om hullet er lukket i Holland, må være ret nemt, at finde ud af. Hvad værre er, at hvis det ikke er lukket, bliver det så lukket inden der går de 5-6 uger og containeren ankommer? Jeg har fået et vide af shipping.dk i Køge, at de indfortolder containeren til 5%. Så er det op til toldmyndighederne, at udtage containeren til kontrol, og evt omfortolde den. Jeg venter også som mange andre på nogle lidt mere håndfaste udmeldinger.

    • boe falkenberg

      Det forlyder nu, hvilket bekræftes af mit shippingfirma, at biler som dokumenteret er handlet inden den 18-11-09 vil kunne fortoldes efter “gammel” sats på 5% told og moms. Håber det holder stik.

  3. Pingback: Ferrari til frokost « The Road Blog

  4. Pingback: Hvis du vil videre « The Road Blog

  5. Pingback: Gammelnok ? « The Road Blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s