Bye bye, big block

Lige før jul, nærmere bestemt d. 18 december lukkede General motors ned for produktionen af deres sidste ægte Big Block motor, i bund og grund samme motor der har været med siden 396’eren kom på markedet i 1965.

Nu er det slut

 På Generalens legandariske Tonawanda Engine Plant har de produceret Big blocks siden 1958, hvor den lige så legendariske 348 blev introduceret. I 1965 kom den redesignede Mark IV Big Block ud som 396 til Corvette og til Chevelle Z16.

I 2001 kom den hidtil største version af Mark IV designet til “almindelig” produktion, den var på 8,1 liter, kaldet Vortec 8100. Den kunne i starten leveres i nogle af de store trucks, men her til sidst er det kun til marine applikationer, og til en russisk Hummer lignende tingest, at den blev leveret til. Vortec 8100 har samme boring som 454’eren, men længere slaglængde.

Mark IV motoren leveres dog stadig som Crate Motor, hvor den har størrelsen 572 cui.

Her i 2009 er behovet for Vortec 8100 svundet ind til næsten ingen ting, og derfor er der nu lukket ned for produktionen, hvilket så også betyder at 150 medarbejdere sættes på gaden.

Fra Buffalonews via Bangshift

Skriv en kommentar

Filed under General Motors, Internationale Nyheder

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s