Nu stopper det fandme !

Hvor dælen er respekten for de gamle biler blevet af?

I anledningen af Insurance Institute for Highway Safety i år runder 50 fødselsdagen uden en skramme, så mente de at det burde fejres med en ganske særlig crashtest.

I Indiana fandt de et fint eksemplar af  en Chevrolet Bel Air fra 1959, med et minimum af rust og med kun et pænt men uoriginalt interiør til at trække lidt ned, passede den lige til den udsete duel mod en 2009 Chevrolet Malibu.

Som den så ud inden den blev publicityføde

Som den så ud inden den blev publicityføde

The Truth About Cars gravede de historien frem om den 59’er der blev brugt, til det komplet ubrugelige mediestunt. Respektløst siger jeg bare, total respektløst!!

Opdateret 25.09.09 kl. 17.18 : Via en diskution på Hemmings Auto Blog, kommer der et klip mere der viser testsituationen set indefra, det er absolut ikke noget kønt syn. Originalitet er godt nok, men eftermonterede seler, nakkestøtter og skivebremser er ikke helt tosset heller.

11 kommentarer

Filed under General Motors, Internationale Nyheder

11 responses to “Nu stopper det fandme !

  1. Det var nok ikke den sidste af slagsen, skal du se.
    Jeg er sikker på, at der står tusindevis af disse trafik-usikre oldtidsfund rundt om i Verden.
    Og hvis jeg skulle vælge mellem en veteranbil og en bil fra dette århundrede, så bliver det den nye bil. Disse gamle biler burde alligevel ikke have ret til at køre på vejene. Det er de simpelthen for livsfarlige til. Om de så står på museum, i en baghave eller bliver vædret i en crash-test er for mig underordnet.
    Det kaldes repekt for menneskeliv, hvilket jeg vægter højere end respekten for en bunke metal formet som en reklame for tiden med James Dean, Kennedy-æraen og pomadehår.

    • johnnybgoodedk

      Tja magen til snævertsynet ensrettes livssyn skal man sguda lede længe efter, jeg håber du og din 2009 model bliver lykkelige sammen!

    • carsten

      muligt, men jeg sidder her i dag og kan svare , det kan to andre ikke og de kørte i en mercedes jeg kørte en chevrolet fra 65, bilen døde, mig og veninde gik derfra, mercedes døde osse, sammen med deres ejer og det ver en 07 model,

  2. johnnybgoodedk

    Det kaldes at have respekt for vores fælles kulturarv, vælger man enøjet at se på sikkerhedsaspektet på en veteranbil, så er man snæversynet. Man kunne jo her efter vælge at brænde nogle antikke bøger, eller et par af Rembrandts malerier, bare for at se om tryksværten og oliemalerierne stadig uvikler giftig røg!

    • Du forstår tydeligvis ikke min pointe.
      Der er masser af gamle biler, der alle er af samme model og fabrikat.
      En Picasso eller Rembrandt er unik. Det er desuden kunst. Det er en bil ikke.

      • Bing

        Det med snævertsynethed og meget små sko kommer da i al sin tydelighed frem her…hvilken ophøjet selvhøjtidelig person mener du selv du er siden du, på alles vegne, kan definere kunst som Picasso el. Rembrandt, og ikke biler?? Jeg tror i al beskedenhed at der står flere klassiske køretøjer på museer rundt om i verden, end der hænger malerier af Picasso og Rembrandt og som netop bliver beundret for deres design og mekanik.Samtidig vil jeg vove den påstand at der er betydeligt flere sindsyge kunstnere end bildesignere og producenter.
        Så det bunder måske helt konkret i accept af
        andre mennesker og deres meninger,lidenskaber og livsførelse!

  3. @Bing

    Du modsiger dig selv, med mindre jeg skal have en eller anden opfattelse af, at du ikke selv ved, hvad du egentlig mener.
    Du giver sådan set selv svaret på, hvorfor der er større værdi i at bevare en Rembrandt frem for en gammel Buick, Oldsmobile, Chevrolet eller what ever..
    Og så lyder det som om, at du er typen, der kunne finde på at hænge en bil op på din stuevæg i stedet for en Jorn.
    Igen.. der er flere ens biler rundt om i Verden. Men der er stadig kun een Mona Lisa.
    En bil er ikke kunst, når den er masseproduceret.

    • Bing

      Ja ja Pinstripe…du kan altid spille “jeg modsiger mig selv” kortet…det er gratis.
      Og ja, du kan bande på at jeg til enhver tid hellere vil ha`et smukt designet køretøj, der oser af historie og faglig stolthed fremfor et såkaldt kunstværk, om det så var af Rembrandt eller en eller anden psyko “kunstner” på statsstøtte der står og hælder blendede vandmænd ud fra et paphus!?,eller har guldfisk i en blender, eller sidst men ikke mindst; lort på dåse (men bevares “kunstnerlort”).
      Det du siger er jo, at vi alle skal mene det samme som bedrevidende personer som dig! Forestil dig det samfund…ens meninger,ens biler..øhh cykler,ens boliger,ens koner…det er jo DDR om igen! Så er du vel også typen der gerne ser handicappede aflivet da de afviger fra
      “standarden”.DU er virkelig scary…eller også ved du ikke hvad du siger.

  4. johnnybgoodedk

    Tak for dit input Bing, især den sidste sætning er så rammene for den indstilling der burde være fremherskende men så sjældent er det.

    At industriprodukter, eller arkitektur for den sags skyld, ikke kan være kunst er der nok en hel del der er uenige i.

    For nogle bilers vedkommende er der tale om produkter der er designet med den allestørste kærlighed og passion til emnet. De ypperste eksemplarer er designet af nogle af de største kunstnere på deres felt verden har set. Det er primært i Italien og i USA at bildesign har fået lov at nå en akitektonisk udtryksform med en styrke der gør produkterne bevaringsværdige, på lige fod med for eksempel en Arne Jacobsen stol eller en PH lampe.

    I bund og grund så tror jeg at man skal lade Pinstripe sejle sin egen sø. Man kan jo heller ikke tage en person seriøst der, via sin blog, plæderer for fred og forståelse i verden med opfordringer til forbud og boycuts.

  5. Pingback: Nu stopper det fandme ! – part 3 « The Road Blog

Skriv en kommentar