Toldterror 3

Rygters Bureau nægter pure at opgive og lukke ned for vinteren. De er drevet manisk frem med en hidtil uset kraft der vil får selv lemminger til at stoppe op og sige hør hov hvad er det lige vi har gang i.

Upsedasse - det er lige før det går helt galt!

 Det er sguda utroligt som nogen formår at piske en stemning op, samtidig med er der slet ikke nogen der fatter mistanke til importfirmaer der siger “Der er total stop for importen af veteranbiler, men køb gennem os så fikser vi den, mod kun et ubetydeligt mindre ekstragebyr” 8-(

Heldigvis har jeg fået mig et par gode venner der formår at guide en snøbel som mig igennem de værste EU forhindringer, og kan skære alt det crap væk som er postet på forskellige steder på nettet, siden Skat rodede rundt med regelsættet for toldbehandlingen af veteranbiler som samlerobjekter, den toldkode der nu er kendt som 97.05.

”Vi skal gøre alt for at holde liv i toldpositionen og sikre at vore køretøjer toldbehandles retfærdigt”. Sådan nogenlunde lød opgaven fra den kære, gamle chefredaktør på Klassisk Bil & MC og efter flere søvnløse nætter med research, timevis af telefonsamtaler og stakkevis af e-mails med SKAT kan det glædeligvis konstateres, at der stadig er liv i patienten.

Kampen for en retfærdig tolkning af de nye regler er løbende blevet beskrevet spalte op og spalte ned i Klassisk Bil & MC. Alligevel er 97.05 adskillige gange blevet løjet død. Af uvidende enkeltpersoner. Skumle firmaer. Og et par media. Således skriver eksempelvis Veteranposten i januarnummeret:

”Denne praksis har man med øjeblikkelig virkning ændret, således – at veterankøretøjer over 30 år nu beregnes på lige fod med øvrige nye og brugte køretøjer, både hvad angår told og moms”.  Bladet konkluderer at der fra 12. november 2009 beregnes med en told på 10% samt en moms på 25 % af køretøjets indkøbspris plus fragtomkostninger.

Det er naturligvis ikke særlig rart at opleve ens patient løjet død, så da jeg efterfølgende var i kontakt med øverste myndighed hos Skats tariferingscenter, herfra benævnt VORHERRE, bad jeg om en udtalelse. Det er således med glæde jeg kan citere fra skrivelse af den 22. januar fra SKAT, Tariferingscentret:

”Artiklen i Veteranposten giver indtryk af, at SKAT har handlet ensidigt i denne sag, hvilket jo ikke er tilfældet. Det er heller ikke tilfældet, ”at veterankøretøjer over 30 år nu beregnes på lige fod med øvrige nye og brugte køretøjer, både hvad angår told og moms”.

Skat fastslår endvidere, at de nye regler kan medføre, at visse køretøjer ikke længere vil blive anset som samlerobjekter, men at dette ikke er ensbetydende med at der i alle situationer skal beregnes med en told på 10% samt en moms på 25% af køretøjets indkøbspris plus fragt, da SKAT også fremover både kan og vil ”sige god for pos. 97.05” ved indførsel af motorkøretøjer.

Så skulle den ged være barberet.

SKAT opfordrer til at man får udstedt en BTO når man vil gennemføre en import forretning. Det kan du læse alt om og få gode tips til i Klassisk Bil & MC.

Skåret helt ind til benet: Agter du at importere en veteranbil så skal den opfylde disse otte punkter, så burde der ikke være noget til hinder for at den skulle kunne tariferes til 0% told og 5% moms.

1)    I original stand og uden væsentlige ændringer ved chassis, styre- og bremsesystem, motor osv.

2)    Mere end 30 år gamle

3)    Af en model eller type, som ikke længere produceres

4)    Motorkøretøjer anses imidlertid for ikke at have historisk eller etnografisk værdi og er undtaget fra denne position, hvis de kompetente myndigheder fastslår, at motorkøretøjerne ikke illustrerer et væsentligt trin i menneskets udvikling eller ikke belyser en periode i denne udvikling.

 5)    Besidder en vis sjældenhedsværdi

6)    Normalt ikke anvendes i overensstemmelse med deres oprindelige formål

 7)    Er genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale afsætning af lignende brugbare genstande

8)    Har en betydelig værdi.

Har du gode argumenter ud for hvert af disse otte punkter, så er det bare afsted med dem.

5 kommentarer

Filed under Danske Nyheder, Generelt, skat

5 responses to “Toldterror 3

  1. Michael Deichmann

    Hej Johnny,
    Jeg kan VIRKELIG ikke lide denne formulering: “hvis de kompetente myndigheder fastslår, at motorkøretøjerne ikke illustrerer et væsentligt trin i menneskets udvikling eller ikke belyser en periode i denne udvikling.”
    Mage til smagsdommeri! Jeg kan lige se balladen hvis Skat vælger at sige at f.eks. alle Amerikanerbiler ikke er historisk interessante – i hvert fald ikke i Europæisk sammenhæng.
    Og er Ford T generelt undtaget fordi der blev lavet 15 mill. så de er vel ikke så sjældne? Hvad er sjældent? Der er måske 500 Ford T i DK ud af 2 mill. – det er 0,025% af vognparken. Er de så sjældne? Og hvor meget må vi køre i dem? Iht. de domstolsafgørelser, der ligger til grund for præciseringen, som er årsagen til al balladen nu, så accepteres medvirken i veterantræf, men må man køre på ferie?
    Og en hvis værdi – er det i virkeligheden bare lavet for at Europas industrifyrster skal kunne købe milliondyre biler hjem fra USA mens menigmands Ford ikke har tilstrækkelig værdi?
    Vi kunne godt bruge en mere præcis position 97.05 for så vidt angår biler.

    • johnnybgoodedk

      Hej Michael Jeg kan godt forstå din frustration med hensyn til dette helt uigennemsigtige regelsæt, og kan kun bakke op om dine ønsker for en toldposition 97.05 der var mere klar i sin tale.

      Der er fra flere sider, både her hjemme og i andre EU lande, kræfter igang for at få dette ændret til et brugbart regelsæt. Dette sker såvel på den ene som den anden side af Toldchefens skrivebord, for der skal ikke være nogen tvivl om at dette regelsæt er heller ikke nemt at arbejde med for en tolder.

      Senest har MhS været til møde med Skats Jørgen Boye Jørgensen, som du kan læse om på MhS’s hjemmeside. og de har vurderet at Skat godt selv er klar over at de vil få meget svært ved at løfte den bevisbyrde der ligger i den oprindelige tekst.

      Min vurdering er at du ikke skal være bange for hvor meget du må bruge din bil. Den begrænsning ligger jo allerede hvis du har registreret din bil som veteranbil, og den er forsikret som sådan.

      • Michael Deichmann

        Hele formålet med 97.05 er ensartet behandling overalt i Europa og så er det ikke sikkert at det hjælper alverden at MhS drikker lidt kaffe med Boye Jørgensen. Det er jo i virkeligheden den oprindelige toldtarif der skal rettes til, for retspraksis er nu sådan som præciseringen anfører.
        Iøvrigt spekulerer jeg på hvordan det forholder sig, hvis det er en momsregistreret importør der importerer med videresalg for øje. Skal han så beregne sig 5% moms ved videresalget eller de 25%? Vi har jo ellers ikke differentieret moms i DK. Nå – det er vist et sidespor.
        Begrænsningerne i forsikring og registrering som veteranbil er i h. t. retspraksis faktisk ret vide. Du må gerne køre på ferie i din 1914 Ford T og du må også gerne LEJLIGHEDSVIS køre på arbejde i den. Det er der faldet dom for. Det er lidt mere end det jeg læser i teksten til 97.05 – der er der nærmest tale om lejlighedsvis detagelse i veterantræf.
        Det er en ommer! 🙂

  2. johnnybgoodedk

    Der er en ting der er helt sikkert Michael, det ville ikke hjælpe en dyt hvis der ikke var nogen der talte med Skat om det her problem, så lidt kan det vel hjælpe, ikke sandt?

    Jo da naturligvis har vi differentieret moms i Danmark, der er der jo på samlerobjekter, om det er guld og ædelstene, malerier frimærker eller biler, hvis de opfylder de krav der er til at de skal være samlerobjekter. Om en forhandler beregner den ene eller anden toldtakst når han sætter sin salgspris, må være op til dels han samvittighed og dels til din vilje til at ligge den krævede sum når du skal købe. Problemet er her at forhandleren kan have svært ved at vurdere hvad hans omkostninger er da reglerne er så komplekse, men har han først fået bilen hjem så er han jo blevet afregnet af skat, og der efter kan han sætte sin pris. Det er usikkerheden inden købet der gør at importen stort set er gået i stå nu!

    Angående kørsel, så står der i regelsættet: “Normalt ikke anvendes i overensstemmelse med deres oprindelige formål”, det giver rimelig bredde rammer for hvad du må benytte din bil til, som jeg vurderer det. Dette er da også en af de regler i regelsættet som der er de mindste problemer forbundet med at opfylde inden importen.

    Jeg kan jo se af dine skriverier her, at du brænder for at gøre noget ved det her og da du samtidig magter at forfatte noget læseligt, så vil jeg da råde dig til at tage kontakt til din lokale folketingspolitiker, for de er slet ikke klar over hvilke omkostninger der er forbundet med det her tiltag. Det koster jo enorme summer og mandskabstimer hos skat at skulle vurdere disse sager, og det eneste resultat de får ud af det er mindre indtægt til statskassen.

  3. Pingback: Toldterror 4 « The Road Blog

Skriv en kommentar